נפש יהודי הומיה?! • המדינה היהודית מציגה: רק מורשת חילונית

נתן גולד No Comments on נפש יהודי הומיה?! • המדינה היהודית מציגה: רק מורשת חילונית
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

לקראת יום העצמאות ה-67 של מדינת ישראל, מציגים במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, 67 אתרים, שהכניסה בהם חינם ביום העצמאות, מרכיב אחד בולט בהיעדרותו מרשימת האתרים הללו: אתרים ומקומות המזוהים עם המורשת היהודית

רשימת 67 אתרי המורשת שפורסמו לכניסה חינם ע"י המועצה לשימור אתרי מורשת באר, לקראת יום עצמאות ה67 מחדדת וממחישה עוד יותר את התנערותה של המדינה מסממניה היהודים. התנערות זו באה לידי ביטוי בתרבות המקודמת או אם נדקדק בתרבות שאינה מקודמת ולוקה בתקצוב חסר – עד לא קיים.

אחד המישורים הללו, הוא גם בשימור ופיתוח אתרי מורשת יהודים. ברשימה שפורסמה, מתוך 67 אתרים לא קיימים אפילו אתרים בודדים בעל צביון יהודי-תרבותי מובהק. לא חסרים מקומות ואתרים בארץ, שהיו צריכים וראויים להיכנס ולהיכלל ברשימת אתרי מורשת שכזו, אולם, כנראה שבמדינת היהודים בישראל, מנסים להתנער ולשכוח מהמורשת הזו.

חשוב לציין, אתרי המורשת בישראל זוכים לתקצוב ממשלתי מסודר, משכך היה מצופה שהמדינה בפרט זו המוגדרת כמדינה יהודית, תכיר באתרי המורשת הנמצאים בקרבה שמזהים אותה כיהודית. למן בתי כנסת ישנים ואתרים יהודים מובהקים, שמחברים בינה לבין התנ"ך וההיסטוריה היהודית שפיכתה פה בעוז עד לפני כאלפיים שנה.

לא פלא שבעבר לולא התערבות החכי"ם חנן פורת ומנחם פרוש ז"ל ויבלח"ט הרב הראשי דאז, הרב ישראל מאיר לאו, קבר רחל, היה נמסר לרש"פ. באופן דומה, רק לאחרונה התנהל מאבק קשה, נגד מסירתו של קבר דוד המלך לידי הכנסייה הנוצרית. גם קבר שמעון הצדיק, זוכה ליחס דומה, וכן הלאה. גם אתרים יהודים בעיר טבריה או בצפת ובגליל עצמו, לא זוכים להכרה ממשלתית כאתרי מורשת במדינת ישראל.

גם אתרים שזוכים בדיעבד לתקצוב זניח ע"י המדינה, זה מגיע בד"כ באתרים שיש להם משמעות תיירותית מובהקת, דוגמת הכותל המערבי, וגם אז יחס התקצוב אפילו לעומת המשמעות התיירותית שלו, הוא לוקה בחסר.

ביום העצמאות ה67 של מדינת ישראל, עולות ומתחדדות השאלות, מהי מדינת ישראל, מהי מדינה יהודית, ולאן ממשלות ישראל, ולא רק זו האחרונה בלבד, מכוונות את תקציבי התרבות שלהן.

ח"כ יעקב מרגי הגיב בשיחה לקול-חי על הממצאים והטענות המועלות בכתבה: "המדינה לא למדה כלום ולא הפיקה לקחים וזה המשך ההתעלמות וההדרה של כל מה שקשור למורשת היהודית והמשך ההדרה של הציבור החרדי מההוויה הישראלית ומחגיגות יום העצמאות ואל ילינו על כך שהציבור החרדי מדיר את עצמו מחגיגת וציון יום זה".



0 תגובות